Så skyddar du dig mot kapning av BankID – viktiga tips och råd

BankID är en av Sveriges mest använda lösningar för elektronisk legitimering och signering. Tjänsten gör det möjligt att logga in på myndigheters webbplatser, utföra bankärenden, handla på nätet och signera avtal digitalt. Tyvärr är BankID också ett attraktivt mål för bedragare, eftersom ett kapat BankID kan ge obehöriga tillgång till dina konton och din personliga information. Här går vi igenom hur du kan skydda dig mot kapning och förfalskning av BankID, och vilka varningssignaler du bör vara uppmärksam på.

1. Förstå hur BankID fungerar

För att kunna skydda dig själv är det viktigt att förstå hur BankID är tänkt att användas:

  • Elektronisk legitimation: BankID är en e-legitimation som är lika personlig och giltig som ett vanligt ID-kort eller pass.
  • Flera användningsområden: Du kan använda BankID för att logga in hos banker, myndigheter (Skatteverket, Försäkringskassan, etc.) och företag.
  • Säkerhetslösningar: BankID är skyddat genom personliga koder, biometriska funktioner (t.ex. ansiktsigenkänning eller fingeravtryck) och krypterad kommunikation.
  • Godkännanden: Varje gång du signerar eller legitimerar dig med BankID bör du noggrant granska vad du godkänner, exempelvis belopp vid betalningar eller namn på den aktör som begär legitimering.

Trots att BankID i grunden är en säker tjänst, går det inte att helt skydda sig mot bedrägerier om man själv – ofta genom misstag eller okunskap – lämnar ifrån sig koder eller godkänner legitimeringar åt fel personer.

2. Vanliga bedrägerimetoder

Bedragare använder en rad metoder för att försöka komma åt ditt BankID. Här är några vanliga tillvägagångssätt:

  • Phishing (nätfiske)
    Du kan få mejl, sms eller meddelanden i sociala medier som ser ut att komma från din bank eller en myndighet. De kan uppmana dig att “verifiera kontouppgifter” eller “uppdatera BankID”. Länkarna leder till falska sidor där du ombeds mata in dina inloggningsuppgifter.
  • Social ingenjörskonst
    Bedragare kan ringa och utge sig för att vara från banken, polisen eller en välkänd myndighet. De kan påstå att det finns ett säkerhetsproblem med ditt konto och be dig logga in eller “avaktivera” något via BankID. I själva verket godkänner du då en överföring eller ger bedragaren tillgång till ditt konto.
  • Skadliga appar eller program
    Genom att installera appar från okända källor eller klicka på misstänkta länkar kan du oavsiktligt ladda ner malware. Denna skadliga programvara kan försöka avläsa dina tangenttryckningar eller lura dig att signera felaktiga transaktioner.
  • Kapning av mobila enheter
    Om din mobiltelefon blir stulen och du har ett svagt skärmlås (eller inget alls) kan en tjuv snabbt få tillgång till dina appar och kanske även ditt BankID.

Att känna igen dessa metoder och bemöta dem med försiktighet är det första steget för att skydda sig.

3. Konkreta sätt att skydda ditt BankID

1. Dela aldrig personliga koder eller lösenord

  • Personlig kod för BankID: Detta är din “nyckel” till BankID. Lämna aldrig ut den – inte ens till familj eller bankpersonal.
  • Engångskoder: Om du har en säkerhetsdosa eller mottar engångskoder via sms ska du aldrig uppge dem för någon som kontaktar dig oväntat.
  • Lägg på luren: Om någon ringer och ber dig avslöja koder, lägg på direkt. Seriösa aktörer (bank, myndighet) kommer aldrig begära det av dig.

2. Var uppmärksam när du signerar eller legitimerar dig

  • Läs alltid texten: På BankID-skärmen syns en kort text om vad du godkänner. Kontrollera vem som begär legitimering och vad det gäller.
  • Dubbelkolla belopp och mottagare: Vid betalningar eller överföringar ska du verifiera att summan och mottagaren stämmer.
  • Avbryt direkt vid osäkerhet: Om du inte känner igen avsändaren eller om något känns misstänkt, tryck på “Avbryt”.

3. Använd säkra lösenord och skärmlås

  • Starkt lösenord till BankID-appen: Välj en säker kod som inte är lätt att gissa. Undvik enkla sekvenser som “1234” eller “1111”.
  • Skärmlås: Ha alltid PIN-kod, mönster eller biometrisk inloggning på din mobiltelefon. Undvik att användarnamnet och lösenordet förvaras i samma enhet.
  • Använd uppdaterade operativsystem: Se till att du regelbundet installerar de senaste uppdateringarna i telefonens operativsystem. Dessa innehåller ofta viktiga säkerhetsfixar.

4. Installera endast appar från officiella källor

  • Google Play Store och App Store: Håll dig till de officiella appbutikerna. Ladda inte ner BankID eller bankappar från okända tredjepartssidor.
  • Verifiera appens äkthet: Kontrollera att appens utvecklare är legitima och att den har goda omdömen.
  • Uppdatera dina appar: Glöm inte att hålla BankID-appen uppdaterad. Nya versioner kan åtgärda säkerhetsbrister.

5. Håll koll på din enhet och nätverk

  • Undvik öppna Wi-Fi-nätverk: På kaféer och flygplatser kan öppna nät vara osäkra. Om du måste använda ett publikt nätverk, undvik känsliga ärenden eller använd en pålitlig VPN-tjänst.
  • Aktivera spårning och fjärrlåsfunktion: De flesta smartphones har funktioner för att spåra, låsa och radera data på distans. Aktivera detta så att du kan agera snabbt om telefonen blir stulen.

4. Vanliga varningssignaler att se upp för

  • Brådskande uppmaningar
    Bedragare försöker ofta stressa dig till snabba beslut. Om någon ringer och säger “Det är jättebråttom!” eller “Dina pengar är i fara, du måste genast logga in!” är det troligen en röd flagga.
  • Stavfel eller konstiga formuleringar i sms/mejl
    Phishing-meddelanden innehåller ofta felstavningar, särskilt i svenska texter. Kolla avsändaradressen noga – ibland kan en fejkad e-postadress se “officiell” ut vid en första anblick.
  • Länkar som leder till oväntade sidor
    Seriösa banker eller myndigheter ber dig sällan klicka på direkta länkar för att “uppdatera” BankID. De uppmanar i stället till att logga in via deras officiella hemsidor eller egna appar.
  • Oväntade BankID-pushnotiser
    Om du får en notis i BankID-appen att du ska legitimera dig, trots att du inte försöker logga in någonstans, kan det vara ett tecken på bedrägeri. Avbryt omedelbart och kontakta din bank.

5. Åtgärder om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri

  • Avbryt sessionen
    Om du håller på att logga in eller signera något och plötsligt känner dig osäker, tryck på “Avbryt” i BankID-appen.
  • Kontakta din bank
    Har du redan hunnit skriva in koden eller godkänt något du inte förstår? Kontakta din bank eller betalningsleverantör omedelbart och förklara läget.
  • Spärra BankID
    I akuta fall kan du logga in på din internetbank (eller ringa din bank) för att spärra BankID. Om någon redan använder dina uppgifter kan det vara avgörande att agera snabbt för att hindra ytterligare skada.
  • Anmäl till polisen
    Om du tror att du är utsatt för ett brott, till exempel bedrägeri eller identitetskapning, anmäl händelsen till polisen. Spara eventuella mejl, skärmdumpar eller annat bevismaterial.
  • Byt lösenord på kritiska konton
    Har du samma eller liknande kod på flera ställen (t.ex. e-post, sociala medier)? Byt lösenord omedelbart för att förhindra vidare intrång.

6. Ytterligare säkerhetstips

  • Använd BankID på fil eller kort för vissa ärenden
    För företagare eller privatpersoner med behov av extra säkerhet kan BankID på fil eller kort (tillsammans med kortläsare) vara ett alternativ. Dessa kräver fysisk närvaro av kortet för att signera.
  • Agera om din identitet blivit stulen
    Om du upptäcker att någon redan kapat ditt BankID eller tagit lån i ditt namn, kontakta banken, låneinstituten och UC (Upplysningscentralen) omedelbart. Du kan även sätta en “bedrägerispärr” hos kreditupplysningsföretag.
  • Håll koll på kontoutdrag
    Regelbundna genomgångar av kontoutdrag hjälper dig att snabbt upptäcka misstänkta transaktioner. Ju snabbare du reagerar, desto större chans att begränsa skadan.
  • Var försiktig i sociala medier
    Bedragare kan samla information om dig, dina vanor och dina kontakter genom sociala medier. Dela inte för mycket personliga uppgifter öppet.

7. Sammanfattning

BankID är en säker och tillförlitlig tjänst om den används rätt – men som med all teknik finns det en mänsklig faktor som kan utnyttjas av bedragare. Genom att aldrig dela koder, vara vaksam på ovanliga förfrågningar och hålla din utrustning uppdaterad, minskar du avsevärt risken för kapning av ditt BankID.

  • Dela aldrig din personliga BankID-kod.
  • Var uppmärksam på vem du legitimerar dig mot.
  • Ladda bara ner appar från säkra källor.
  • Kontrollera alltid summor och mottagare innan du signerar.
  • Var snabb med att spärra BankID om du misstänker bedrägeri.

Med dessa grundläggande säkerhetsåtgärder är du betydligt bättre rustad mot hackare och förfalskare, och kan fortsätta använda BankID på ett tryggt och smidigt sätt.

Jämför abonnemang idag och hitta ditt bästa alternativ

Jämför abonnemang